Montessori ružová veža

Montessori ružová veža
1. novembra 2020 Peter Macek

Ružová veža

Príprava:

Ružová veža je spravidla postavená alebo leží na polici. Spolu s dieťaťom nosím kocky jednu po druhej na pracovný koberec, až kým nie sú všetky kocky rozložené na podlahe. Kocky postupne vyberám a dávam pozor na striedavé ruky – pravá a ľavá – malé deti zvyčajne nemajú „svoju“ dominantnú ruku (lateralitu) ešte ujasnenú.

Úvod:

Všetky predstavenia sa uskutočňujú bez slov, pretože dôraz by sa mal klásť na „robenie“.

Beriem najväčšiu kocku (porovnaj ju s podobne veľkou kockou) a položím ju pred seba. Pomaly zdvíham obe strany, prednú aj zadnú časť oboma rukami smerom nahor. Môžem to urobiť, pokiaľ si myslím, že je to dôležité pre dieťa. Teraz vezmem ďalšiu väčšiu kocku (opäť v porovnaní s podobnými kockami) a položím ju do stredu prvej kocky. Pomaly ťahám rukami na všetkých stranách oboch kociek jedným pohybom zdola nahor. Robím to so všetkými kockami, kým nebude postavená veža.

Opäť sa pýtam dieťaťa: „Chcel by si ešte?“ Pri príprave demontujem vežu striedavými rukami.

Nepretržitá štruktúra a variácie:

Rovnakým spôsobom položím vežu horizontálne na pracovný koberec. Teraz som nechala dieťa zavrieť oči a vymeniť dve kocky. Dieťa kladie kocku na správne miesto. V ďalšom kroku (dieťa znova zavrie oči) vyberiem kocku z riadku, kocky stlačím k sebe a nechám dieťa, aby kocku umiestnil na správne miesto. To isté nasleduje bez toho, aby dieťa uvidelo chýbajúcu kocku. Samotné ukazuje miesto.

Iné variácie:

Kocky sú späť uložené , ako to už dieťa pozná. Navrhneme zmenu. Spolu s dieťaťom sa vyskúšajú a formujú mnohé logické variácie. Zaisťujem, že po každej variácii sú kocky posunuté späť do ich pôvodného poriadku!

 

Ružová veža a rozvíjanie reči

-veľký malý

Hodiny slov nasledujú po klasickej trojkrokovej lekcii .

  1. etapa

Beriem najväčšiu a najmenšiu kocku a hovorím: „Toto je veľké a toto je malé.“ Keď odovzdávam veľkú kocku dieťaťu, opakujem: „Táto je veľká.“ Potom mu podám malú kocku a poviem: „Táto je malá.“

  1. etapa

Položím kocky pred dieťa a opýtam sa: „Ukáž mi, čo je veľké / čo je malé.“ Aj po výmene kociek požiadam dieťa, aby mi ukázalo „veľké“ a „malé“ .

  1. etapa

Pýtam sa dieťaťa: „Ako sa táto kocka porovnáva s touto kockou?“ (Je dôležité, aby som VŽDY zabezpečil viditeľný vzťah!) Keď dieťa pomenovalo „veľký“ a „malý“ , požiadam ho, aby vytvorilo dvojicu s ostatnými kockami, s jedným veľkým a jedným malým.

Nakoniec môžem dieťaťu ukázať, že kocky, ktoré boli práve veľké (v porovnaní s menšou kockou), môžu byť tiež malé (v porovnaní s väčšou kockou) výmenou kociek z párov.

– viac ako / menej ako

  1. etapa

Kocky sú v poriadku. Položil som ruku na 6 kocku a povedal som: „Táto kocka je menšia ako tieto kocky …“ (moja ruka sa pohybuje nad zvyšnými väčšími kockami) „… a väčšia ako tieto kocky.“ (Moja ruka prechádza cez zostávajúce menšie kocky.) S 5 kockou (napr.) To môžem zopakovať.

  1. etapa

„Ukáž kocku, ktorá je väčšia ako táto!“ Zdvihnem ostatné menšie kocky. „Ukáž mi, že je kocka menšia ako táto!“ Zdvihnem zvyšné väčšie kocky. Polohovacia hra sa koná niekoľkokrát.

  1. etapa

„Ako sa táto kocka porovnáva s týmito?“ (Opäť poukazujem na zostávajúce väčšie alebo menšie kocky.)

– najväčší / najmenší

  1. etapa

Kocky sú v rade. Poukazujem na jednu kocku 10 a 1 a hovorím: „Zo všetkých kociek je táto (10) najväčšia kocka a táto (1) najmenšia kocka.“ Teraz som vyradil obe kocky z radu a jeden po druhom nasmeroval na 9. a 2. kocku a povedal: „Teraz je toto (9.) najväčšie zo všetkých a toto (2.) zo všetkých najmenších kocky.“ Môžem to urobiť ešte dvakrát.

  1. etapa

Všetkých 10 kociek je späť v rade. „Ukáž mi kocku, ktorá je najväčšia zo všetkých.“ – „Ukáž mi kocku, ktorá je najmenšia zo všetkých.“ Znovu vezmem 10 a 1 preč a znova im ukážem najväčšiu a najmenšiu kocku. Aj tu to ide ešte dvakrát.

  1. etapa

Poukazujem na najväčšiu / najmenšiu kocku a pýtam sa: „Ako je táto kocka zo všetkých?“ Dieťa prechádza tiež niekoľkokrát.

– veľký / väčší / najväčší ~ malý / menší / najmenší

  1. etapa

Z radu vyberiem tri veľmi odlišné kocky – napríklad 4, 7 a 10, ako aj najmenšiu kocku 1.

Položila som 1 vedľa nasledujúceho väčšieho (tu 4) a povedala som: „Už to vieš. Ako sa kocka v porovnaní s tým?“ -> Dieťa povie „malé“ . „Dobre. A aká je teda kocka?“ (Poukazujem na bod 4.) -> „veľký“ . Teraz som dala 1 kocku späť v poradí – jasne na stranu – a dala 4 späť na 7 a 10. Poukazujem na 4 kocky a hovorím: „Táto kocka je veľká a táto kocka (7) je väčšia ako kocka (4) .“„A táto kocka je tu najväčšia.“

  1. etapa

„Ukáž mi kocku, ktorá je najväčšia zo všetkých!“ – „Ukáž mi kocku, ktorá je väčšia ako táto (4) .“ – „Ukáž mi veľkú kocku v porovnaní s tou (pridaj 1 kocku) .“

  1. etapa

„Ako je kocka (10) v porovnaní s ostatnými?“ -> najväčší. „Ako je kocka (7) v porovnaní s (4) ?“ -> väčšie. „A poznáš (4) už dlho. Ako je to v porovnaní s (1) ?“ -> veľký.

To isté robím s malými / menšími / najmenšími.

 

Comments (0)

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*